Modermælkserstatning - hvor meget og hvor længe

11. juni 2015

Alder:
11 mdr.

Modermælkserstatning - hvor meget og hvor længe

Kære Helen

Tak for dit svar i sidste uge omkring salt i maden. Det var rart med dit syn på sagen.

Så er jeg her igen med et spørgsmål om flasken. Vores dreng bliver snart et år, og vi skal så småt til at tænke på at udfase flasken. I princippet tror jeg ikke, at det bliver noget større problem, da han ikke falder i søvn ved flasken, og han sover fint om dagen uden. Da vi stoppede amningen helt (efter en længere periode, hvor flasken lige så langsomt tog mere og mere over), brokkede han sig ikke det mindste, så den del er jeg ikke bekymret for. Men da vi bor i udlandet, og vuggestuen følger de officielle anbefalinger her i landet, så er jeg noget i tvivl om, hvad vi skal gøre i forhold til mængden.

Det er nemlig sådan, at man her anbefaler, at børn i hans alder får to reelle (ja, du læste rigtigt) måltider (frokost og eftermiddagsfrugt) om dagen, og resten er så mælk, evt. med et stykke brød til morgenmaden og aftensmaden. Vi har ikke fulgt disse anbefalinger, da jeg slet ikke kan begribe, hvordan et lille barn, der vokser, skulle kunne blive mæt af det, så vi har brugt den danske model og din bog om børn og mad. Dog med den forskel, at da han til hverdag ikke kan få et formiddagsmåltid, fordi vi simpelthen ikke kan få det indført i vuggestuen, så får han 150 ml MME kl. 9.

Altså ser dagens måltider således ud:

7: Havregryn med frugt, bolle i hånden og vand af kop
9: 150 ml MME (og puttes først minimum en halv time efter)
11.30 Grøntsager og kød eller fisk og vand (eller evt. rugbrød i weekenden hjemme)
14.30 Frugt og vand (og bolle med smør og ost hvis hjemme)
17.30-18 Aftensmad (det samme som os), noget at gumle på i hånden og vand
19.30 Omkring 220 ml MME

Jeg har forsøgt at få indført et formiddagsmåltid i vuggestuen, men det er blevet helt og aldeles afvist. De skal følge de officielle anbefalinger og kan og vil ikke gøre undtagelser. Først når ...

Annonce

... børnene er omkring 2 år, og de skal til at spise sammen ved bordet, bliver det indført. Jeg har langt om længe accepteret, at i og med at vi er i et andet land, hvor man gør tingene anderledes og børnene trods alt også vokser op og bliver sunde (om end lavere end vores dreng), så må vi gøre det sådan her. Og indtil nu har det da også fungeret helt fint, og han mangler ikke noget. Pædagogerne siger, at han nyder den lille stille stund, hvor han får sin flaske, og han drikker den med stor iver, og det går IKKE ud over appetitten til frokost, hvor han spiser rigtig godt.

Men hvad gør vi nu, hvor vi skal til at skrue ned for mængden af MME igen? Jeg synes, at det er lang tid at gå fra kl. 7 til kl. 11.30 uden noget i maven. Bør jeg insistere på, at de bliver ved med at give ham flaske kl. 9 helt indtil de skal til at have formiddagsmad om et års tid, eller skal vi droppe den? Som sagt er der ikke mulighed for at han får noget andet – jeg kan heller ikke få lov at give en lille madpakke med. Han er den eneste på det alderstrin, der får flaske dernede. De andre har så åbenbart fået en morgenflaske derhjemme om morgenen og får så dagens første reelle måltid mad omkring 11.30, og de trives jo på det… men det er altså svært helt at lægge min danske mening om, hvordan det burde være helt på hylden og bare stole på, at han ikke bliver alt for sulten, hvis vi dropper flasken.

Derhjemme i weekenden kan vi jo bare give ham et formiddagsmåltid, men indtil nu har vi givet flaske på det tidspunkt for at dagene derhjemme og i vuggestuen skulle være så ens som muligt.

Skulle vi arbejde hen i mod at stoppe aftenflasken inden for de næste måneder og holde fast i formiddagsflasken, eller skal begge dele helt væk? Jeg glæder mig meget til dit svar, så jeg kan få lidt klarhed ind over. Ind i mellem bliver ens udsyn lidt mudret, når man går og vender og drejer det alene:-).

Venlig hilsen C.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København